Langste tunnel door NL expertise

De Fehmarn Belt Contractors, een joint venture van Van Oord en Boskalis, Femern A/S, een dochteronderneming van het Deense staatsbedrijf Sund & Bælt Holding A/S hebben eind mei een contract getekend van €300 miljoen voor de aanleg van de langste tunnel ter wereld.

Tunnelsleuf

De Fehmarnbeltverbinding tussen Denemarken en Duitsland wordt de langste weg- en spoortunnel ter wereld met een lengte van ruim 18 km. De aard en omvang van de werkzaamheden voor Van Oord en Boskalis omvatten het baggeren van een tunnelsleuf in de zeebodem over een afstand van 16 kilometer. Het gebaggerde materiaal zal worden hergebruikt voor de aanleg van een nieuw recreatie- en natuurgebied aan de Deense kant van de Fehmarnbelt. De joint venture zal tevens een nieuwe werkhaven aanleggen waar de tunnelaannemers een werf zullen bouwen voor de fabricage van de tunneldelen.

Milieu eisen
Het contract is gegund onder voorbehoud van het verkrijgen van de vereiste milieuvergunningen die nog door de Duitse overheid moeten worden verstrekt.

Bron: topsector water